Romalı
hukukçu, hatip ve filozof Çiçero, Roma’ya ve Cumhuriyet’e verdiği üstün hizmete
ve bir dönem halk kahramanı kabul edilmesine rağmen Roma’da Julius Caesar’ın
ölümünden sonra ikinci Triumvirlik ( Octavius, Marcus Antonius ve Lepidus’un
oluşturdukları üçlü imparatorluk) kurulduğunda devlet düşmanı ilan edilmiştir.
M.Ö 43 yılında muhalifleri ortadan kaldırmaya kararlı olan bu yapı, Çiçero’yu
başını keserek idam etmiştir. Çiçero’nun kesilen başı Roma Forum’una asılmış;
elleri ise bir zamanlar en çok sözü geçen adamı olduğu Roma Senatosu’nun
kapısına çivilenerek halka teşhir edilmiştir.
![]() |
| Çiçero (M.Ö. 106 - 43) |
Hitabet
yeteneği ve hukuk bilgisi sayesinde ulaştığı, Roma’daki siyaset kariyerinin
zirvesi olan Consulluk ve Senato üyeliğinden sonra karşılaştığı son oldukça
hazindir. Gerçi Çiçero, Roma’nın siyasi entrikalarına yabancı olan bir şahsiyet
değildir. M.Ö 63 yılında Catilina’nın Roma Cumhuriyeti’ni ve Senato’yu yıkmaya
yönelik komplosunu ortaya çıkararak Roma’yı büyük bir tehlikeden kurtaran
Çiçero, halkın gözünde kahraman haline gelmişti ve “Pater Patriae” (Vatanın
babası) unvanını almıştı. Üstüne üstlük Catilina girişimine katılan
komplocuların bir kısmının yargılama yapılmaksızın ve yasal prosedür uygulanmaksızın
idam edilmesine sebep olmuştur. Daha sonraki süreçte bu idamlar nedeniyle
Çiçero sürgün edilmiştir. Sürgünde ve daha sonraki yıllarda Çiçero, siyasetten
uzak kalarak kendisini felsefeye adamıştır. Stoacı felsefeye yakınlaşmış ve
ideal Roma devletinin nasıl olması gerektiğini belirttiği “De Re Publica”
(Devlet Üzerine)* isimli eserini yazmıştır.
![]() |
| Cicero, Catilina girişimcilerini suçluyor |
Çiçero,
Roma devletini ve değerlerini yüceltmiş ve devletin her daim adaleti
gözetmesini salık vermiştir. Ancak kendisi iktidarın araçlarını kullandığında,
Catilina komplocularının başına geldiği üzere adaleti yerine getirmekten
kaçınmıştır. Aynı şekilde kendisini muhalif gören, teoride Cumhuriyet’i savunan
ve yücelten fikirlerini kendilerinin kuracağı yeni düzen için tehlikeli gören
üçlü diktatörlük de Çiçero’ya karşı adil davranmamıştır.
Siyaset
eğer adalet ile icra edilmezse siyasi menfaatler esas alınır ve siyasi
entrikalar enstrüman olarak kullanılmak suretiyle yerine getirilirse; adaletin
de bu şekilde karşılıklı adaletsizliklerle sağlanmaya çalışılacağı kuşkusuzdur.
(*)Kaynaklar:
Cicero, Devlet Üzerine (İthaki Yayınları, Çeviren: Cengiz Çevik)


Hiç yorum yok:
Yorum Gönder